Tak ako sa rýchlo mení okolitý svet, tak isto prechádzajú zmenami aj spôsoby, akými pracuje väčšina z nás. Nároky na výkon sú čím ďalej vyššie, požaduje sa väčšie nasadenie a efektivita. Čo stačilo predvčerom, je dnes už len pradávnou úsmevnou spomienkou. Náš život sa posúva vpred obrovskými exponenciálnymi skokmi. Sú tu nové trendy a technológie, o ktorých sa nám pred pár rokmi ani nesnívalo. Vďaka nim sme rýchlejší, informovanejší, presnejší, atď..
Keď sa od nás v práci vyžaduje výkon, musíme zabrať naplno a siahnuť si mnohokrát až na dno svojich síl a možností. Zaujímavé je však to, že na druhej strane my sami nedokážeme dostatočne požadovať obdobné nasadenie od druhých, keď sa má konať v náš prospech.
O čom tu hovorím?
Občas sa mi klienti posťažujú na rôzne nekalé praktiky niektorých mojich „kolegov“ z branže. A dokonca aj na vlastnej koži som mal možnosť zistiť, že nie je realiťák ako realiťák.
Žiaľ ešte stále sa stáva, že klient ponúkajúci svoju nehnuteľnosť cez inzerát ani nevie, že sa mu ozvala realitka a pri obhliadke ho doslova tak dopletú, že im nakoniec podpíše aj čo nechce. Že sa zaviaže predávať len ich prostredníctvom, na neprimerane dlhé obdobie a pod vysokými zmluvnými pokutami, je iste už každému jasné. Lenže častokrát takáto realitka vôbec nekoná, alebo ak, tak iba naoko, pričom vyslovene vyčkáva na moment, kedy si bude môcť od predávajúceho uplatniť zmluvnú pokutu za porušenie zmluvy.
Časté býva aj prílišné tlačenie na predávajúceho o zníženie ceny, nekvalitná, prípadne žiadna prezentácia, neustále dojednávanie a následné rušenie obhliadok, nepripravenosť, neodbornosť, a to je len zlomok toho, prečo sa klienti často doslova zaprisahajú, že už nikdy v živote nechcú o žiadnej realitke ani počuť.
Nehádžme však všetkých do jedného vreca, na trhu je našťastie stále dosť poctivých realitných maklérov.
S modernými technológiami nastupuje aj nový, modernejší a oveľa efektívnejší spôsob, ako výhodne predávať, či prenajímať nehnuteľnosti. Avšak iba profesionáli, ktorým skutočne záleží na dobre odvedenej práci, sú ochotní sa neustále vzdelávať a držať tempo s týmito novými trendami.
A podľa čoho bezpečne spoznáte, s kým máte tú česť? Niečo Vám napovie Vaša intuícia, hlavne sa však musíte pýtať a pátrať. A nebojte sa pýtať, ani následne si čo–to zistiť na internete, keď už máme tú možnosť, tak prečo ju nevyužiť?
Aby ste však vedeli, na čo je vhodné sa pri výbere realitného partnera zamerať, tu sú
4 rady pre predávajúceho, ako odstreliť väčšinu realiťákov.
Osobný profil
Realitný sprostredkovateľ je v prvom rade človek, osoba s ktorou komunikujete, s ktorou jednáte. Môže síce pracovať pre nejakú spoločnosť, tá však môže kedykoľvek zaniknúť. Je to človek z Vášho mesta, alebo okolia? Pozná dobre Vašu lokalitu? Prezentuje sa na sociálnych sieťach ako realiťák? Našli ste na internete jeho fotku? Pozná ho Google? Aké informácie si o ňom viete dohľadať na internete? Pozná ho niekto z Vašich známich? Je Vám sympatický? Alebo Vás na ňom „niečo“ ruší?
Ak o ňom nikto nič nevie, možno je len začiatočník, ale možno nie a Vy sa majte na pozore.
Profesionalita
Ako dlho pracuje v realitách? Vzdeláva sa neustále v obore? Pýta sa na Vaše potreby ohľadne bývania, či aké máte po predaji plány? Zaujíma sa, prečo predávate? Vie Vám okamžite vymenovať aspoň 5 spôsobov, ako bude prezentovať a ponúkať Vašu nehnuteľnosť?
Nafotiť, zavesiť ponuku na internet a čakať, či sa niekto ozve, vie aj sám majiteľ a bez realitky. Vypracovanie zmlúv, kataster, prepisy u správcov sietí? NUDA! To je úplná samozrejmosť už od pradávna.
Avšak pripraviť nehnuteľnosť tak, aby bola ponuka atraktívna, vyhotoviť profesionálne fotografie ako z katalógu, prípadne aj kvalitnú videoprezentáciu, či zabezpečiť 3D scan a cielenú profesionálnu reklamu na konkrétneho záujemcu, to je už iná „alchýmia“.
Kvantita, alebo kvalita?
Na stránkach niektorých realitných kancelárií sú doslova stovky, či tisícky nehnuteľností na predaj, či prenájom. Tak si položme otázku, ako je možné také množstvo nehnuteľností spracovať a profesionálne ponúkať? Ak sa jedná o spoločnosť s mnohými pobočkami a maklérmi, no dobre. Ale kliknite si na väčšinu z tých ponúk a hneď je Vám jasné, že takto by ste asi Vašu nehnuteľnosť prezentovať nechceli. No – zrejme majú biznis nastavený nejako inak…
Iní sa zas prezentujú, že inzerujú na 120-tich realitných serveroch a že tým zabezpečia vyšší predpoklad predaja. Na rovinu – tých 120 portálov sú z 90% klony, ktoré navyše nikto nepozná, takže tam nieje takmer žiadna, alebo vôbec žiadna návštevnosť. Najsledovanejšie portály sú povedzme 4 a tam sa ponuka mihá tak rýchlo, že už po dvoch hodinách od zadania inzerátu ste na štvrtej strane.
A ak ponúkate nehnuteľnosť cez viaceré realitky, tak sa na jednom takomto portáli zobrazí hneď niekoľkokrát a veľmi často s inou cenou. Aj preto môžu byť štatistiky o ponuke nehnuteľností do značnej miery skreslené.
Poctivý realiťák máva v ponuke do cca 20 nehnuteľností, nie však preto, že by nikto nechcel využiť jeho služby, ale hlavne preto, že sa každej ponuke venuje individuálne a s plným nasadením. Viac sa jednoducho poctivo ponúkať nedá.
Posledný chod – obchod?
Ale kdeže! Obchodom to nekončí. Teda aspoň nie pre moderného a profesionálneho realitného makléra. A čo Vám môže taký realiťák po zobchodovaní Vašej nehnuteľnosti ešte ponúknuť?
Napriek tomu, že človek počas svojho života obchod s nehnuteľnosťou až tak často nerieši, je samotné bývanie jeho každodennou realitou. A čo sa nehnuteľností a bývania týka, je dobré mať raz za čas informácie o prípadných legislatívnych zmenách, nových trendoch, či možno len zaujímavostiach, takpovediac z prvej ruky. A je toho ešte oveľa viac.
Takže keď budete uvažovať o predaji, kúpe či prenájme nehnuteľnosti, spomeňte si, že Vy ste ten/tá, kto rozhoduje o tom, s kým budete, alebo nebudete spolupracovať.
Ak chcete vedieť o nových trendoch ponuky nehnuteľností viac, zavolajte mi, alebo mi napíšte.